Koga WorldTraveller Signature (2023)

De Koga WorldTraveller Signature is, zoals de naam het zegt, een wereldfiets. Niet alleen voor jouw wereldreis, maar ook voor naar je werk. In 2023 is er naast de Classic ook een über-WorldTraveller, en dat is deze.

Nieuw aan de 2023-editie van de WorldTraveller is dat hij 180 kilo kan dragen en dat het frame voor ook hele brede banden geschikt is.

 

Deel deze pagina met anderen

Vanaf januari 2023 is hij te bestellen.

Bij welk gebruik past de Koga WorldTraveller Signature (2023) het best?

De WorldTraveller Signature is de definitie van een allround vakantiefiets. Hij is sterk genoeg voor een wereldreis, je kan er ook mee naar PC Hooftstraat. De keuzemogelijkheden zijn eerder zinvol dan uitgebreid en toch kan bijna iedereen hier een droomfiets mee bouwen.

Voor iedereen die een sterke onderhoudsarme fiets wil hebben en zonder gezeur met 10 ordners over glad asfalt naar zijn werk fietst. Maar wil je naar Ushuaia of India met heel veel bagage, dan kan dat ook.
Ook is ‘ie geschikt voor de creditcardfietser die alleen met een schone onderbroek van hotel naar hotel fietst op een stoere fiets. Zie het maar als dat je met een Hummer naar de groenteboer gaat.

De ûntwerpers fan Koga út Fryslân hadden twee uitdagingen: deze nieuwe Koga WorldTraveller moest 180 kilo kunnen dragen. En het frame moest geen beperking vormen voor de breedte van band.

Een fiets die zo’n gewicht kan torsen, hadden we nog niet in ons assortiment. De klassieke Koga WorldTraveller Classic is berekend op 130 kilo, ook al kan hij zwaarder belast worden. Dit gewicht is het gewicht van de berijder, de fiets zelf plus bagage. Oprichter Eric weegt 85 kilo, de fiets is 18 kilo, dus resteert ‘officieel’ nog 27 kilo bagage.

De Koga WorldTraveller 2023 kan met gemak 180 kilo aan. Dat betekent dat Eric nog aardig wat kan aankomen voordat hij op de limiet zit.

Wat maakt de Koga WorldTraveller Signature (2023) zo geschikt?

Koga valt onder de Accel-groep. Deze groep heeft 16 fietsmerken. Daardoor kunnen ze goedkoper inkopen en hebben ze een scherpere verkoopprijs dan bijvoorbeeld Santos.

Koga heeft een van de beste testcentra ter wereld voor fietsen. Daarom hebben ze er zelf blijkbaar wel vertrouwen in om levenslange garantie op het frame te geven voor de eerste gebruiker. De meeste andere merken geven 5 jaar.

Het is een bizar stijf en sterk frame. Op Erics tochten door Europa, Azië, Afrika en Midden- en Zuid-Amerika gaf de voorganger (de Classic) geen krimp. Dus dat zal alleen nog maar beter zijn geworden.

En tja, ieder ander merk had wel de naam WorldTraveller voor zijn fiets willen gebruiken. Maar Koga was nu eenmaal het eerste merk dat het reizen per fiets serieus nam.

Foto’s van de Koga WorldTraveller Signature (2023)

Onze kijk op de Koga WorldTraveller Signature (2023)

Eric rijdt al jaren op een Koga WorldTraveller. Eerst met 26 inch wielen en derailleur, later met 28 inch wielen met 55 mm banden en Rohloff en riem. Hij heeft de Classic uitgebreid getest op vier continenten. Iedere keer als hij opstapt, denkt hij: “Wow wat een geweldige fiets!”

Eric is erg gewend aan het (redelijk rustige) stuurgedrag en staat vaak verbaasd over de zeer korte draaicirkel. Dit nieuwe model heeft exact dezelfde geometrie dus ook het stuurgedrag is ongewijzigd. En dat vindt Eric fijn:-)
Tijdens de laatste tochten in het Andes-gebergte had er echt wel iets kapot mogen gaan vindt hij; de wegen waren heel slecht, hij had soms wel 60 kilo bagage bij zich. Maar de fiets gaf geen krimp, de spaken zijn heel gebleven en er is zelfs geen boutje losgetrild.

Waarom Eric zoveel bagage bij zich had? Omdat er soms dagenlang geen water verkrijgbaar was en hij een drone en nog meer ’toys for boys’ bij zich had.

Sinds zes jaar rijdt Eric ook met schijfremmen. Alhoewel hij hier vroeger nogal op tegen was, ziet hij nu dat schijfremmen internationaal gezien het meest wijdverspreid zijn. Hoezo zijn oudere mannen niet flexibel van geest? Of je nu langs de Mekong of in Kenia fietst; iedere goede fietsenwinkel is wel bekend met schijfremmen. En dat in combinatie met een riem en Rohloff-versnellingsnaaf maakt het maken van verre reizen wél een stuk minder spannend dan vroeger. Jammer.

Frame voor bredere banden

Het nieuwe frame moest geen beperking vormen voor de breedte van band. Testrijder Alee Denham heeft heel Zuid-Amerika doorgefietst op allerlei soorten wegdek. Hij heeft aangegeven dat hij soms snelle smalle (50 mm) banden wil voor asfalt, maar bredere banden met noppen voor modderwegen. En nog bredere voor op het strand. Daarom kan er tot 2.8 inch brede banden gemonteerd worden ( 72 mm). En er is dit keer genoeg ruimte in het frame gebakken, zodat het spatbord niet snel gaat aanlopen. Bij Koga zelf noemen ze dit model de All Road WTS.

Afgezien van het frame en de voorvork, hebben de Friese ontwerpers bij deze nieuwe Koga de achterdrager flink aangepast. De semi-geïntegreerde achterdrager maakt onderdeel uit van het frame en zorgt zodoende voor meer stijfheid. Stijfheid is fijn, omdat het zwabberen voorkomt en directer rijdt. Op de -afneembare- achterdrager zit een drager gemonteerd waarop Ortlieb, maar ook andere tassen perfect passen.  Hoeveel deze drager aankan? Maar liefst 45 kilo.

Meer aanpassingen

Steekassen

Deze Koga is uitgerust met steekassen; eigenlijk zoals idworx dit al een paar jaar doet en zoals het hoort bij schijfremmen. In de winkel leggen we jou graag de voordelen uit en kun je zelf ervaren hoe makkelijk het is om een achterwiel eruit te halen. Bij een Rohloff-naaf heb je echter geen steekas, maar een snelsluiting die je met een inbussleutel los moet halen; ook niet ingewikkeld hoor.

Schijfremmen

Schijfremmen zijn inmiddels de wereldstandaard wat remmen betreft. Bij Koga kun je tussen twee opties kiezen: Shimano XT-schijfremmen met een enkele zuiger/piston en 160 mm schijven of voor extra remkracht met een dubbele zuiger/piston met 203 mm schijven.

Superlicht verzet

Normaliter zit bij de Rohloff-uitvoering een 50 tands-blad voor en een 19 tands-kransje achter. Mocht je bergop toch een heel licht verzet willen hebben, dan kun je kiezen voor 46-22.

Nieuwe kleuren

Nog steeds kun je kiezen uit 11 kleuren zonder meerprijs. De nieuwe kleuren zijn okergeel, ice blue, sage green, koper bruin en blote billen wit. Vijf ‘oude’ kleuren worden gehandhaafd: Midnight blue, Pine green shiny, Sienna red en Glans en Mat zwart. Mat raden wij meestal af, want daarop zie je beschadigingen erg snel.

Vering

Bij De Vakantiefietser vinden we dat je vering om twee redenen moet overwegen. Ten eerste als je veel onverhard rijdt. Dan begrijpen we de keuze voor vering.  Ten tweede als je echte rugklachten hebt, maar dan bevelen wij eerst van harte de naastgelegen massagesalon in de Westerstraat aan en daarna een verende zadelpen zoals de uitstekende Cane Creek eSilk.

Als verende voorvork kiest Koga voor de Suntour Mobi 35. Hier kan helaas geen voordrager op, maar vergeet niet dat brede banden op een lage druk de klappen ook goed opvangen.

Achterpadden

Op deze nieuwe Koga is de excentrische trapas van Bushnell vervangen door verschuifbare achterpadden, net als vroeger.

Pluspunten van de Koga WorldTraveller Signature (2023)

Je kunt de fiets naar wens opbouwen.

Het frame kan maar liefst 180 kilo torsen! Dat is fiets, jouw gewicht en bagage.

Met de Rohloff naaf en riemaandrijving is hij onderhoudsarm.

Keuze uit duizenden kleuren! Maar zonder extra kosten maar 11.

Met schijfremmen en steekassen heb je een moderne makkelijke fiets.

Zijn voorganger heeft zich ruimschoots bewezen bij vakantiefietsers. Fijn dat de geometrie (dus het stuurgedrag) hetzelfde is gebleven.

Minpunten van de Koga WorldTraveller Signature (2023)

Het is een heavy duty fiets gebouwd voor brede banden en veel bagage. Voor het lichtere werk kun je beter de Classic nemen.

Hij is nog niet door ons getest.

Niet alle onderdelen die je kunt kiezen in de configurator, verdienen onze goedkeuring. (dus dat passen we graag voor jou aan)

Leuk weetje over deze fiets

De voorgangers waren Fiets van het Jaar, Red Dot Design Award, Eurobike Gold Award

Wat maakt dit dé fiets voor jou?

Een ‘ijzersterke’ aluminium fiets die niet zwaar is voor een redelijke prijs. Wil je zo weinig mogelijk onderhoud? Kies dan de versie met Rohloff-naaf en riemaandrijving.

Prijs vanaf

€ 3.385

Levertijd

Deze fiets is Verkrijgbaar De levertijd is Op bestelling (10-12 weken).

Maak dit nog meer jouw fiets

De fiets is te koop in 11 standaard kleuren en tegen meerprijs een RAL kleur naar keuze (Custom Color).

Nog steeds kun je kiezen uit 11 kleuren zonder meerprijs. De nieuwe kleuren zijn okergeel, ice blue, sage green, koper bruin en blote billen wit. Vijf ‘oude’ kleuren worden gehandhaafd: Midnight blue, Pine green shiny, Sienna red en Glans en Mat zwart. Mat raden wij meestal af, want daarop zie je beschadigingen erg snel.

Op de site van Koga kun je je fiets naar wens configureren. Maar wil je toch dat ene speciale zadel, handvatten, stuur of pedalen, dan kunnen wij daar uiteraard voor zorgen. Want wij meten je altijd op en dan krijg je die onderdelen die bij je passen. Zo garanderen wij de juiste ergonomie.

Bovendien kun je je eigen Signature op het frame laten zetten. Het komt dan met sierlijke letters op de bovenbuis te staan. Velen gingen je voor met slogans als “Go with the wind” of “veni, vidi, fietsie”.

 

Klanten met deze fiets

LET OP: de Koga’s op de foto’s zijn de voorgangers. De klanten op de foto’s zijn nog wel aktueel)

Jouw wensen en je ideale zithouding

Op de site van Koga kun je je fiets naar wens configureren. De keuze is beperkt tot 3 sturen, 4 soorten handvatten, 3 stuurpennen, 4 zadels en 4 soorten pedalen. Sommige onderdelen raden wij expliciet af (die zijn niet door onze test gekomen) en sommige zijn weer wel goed.

Daarom kun je bij ons je Koga nog verder aanpassen aan jouw persoonlijke wensen. Ander stuur, ander zadel, extra bagagedrager; wij bouwen het voor jou op je fiets. Zowel bij custom-built Koga’s als bij voorgeconfigureerde Koga’s.

We hebben 30 sturen, 16 soorten handvatten, stuurpennen in allerlei maten en lengtes, 30 zadels en veel pedalen. Daarom meten we je altijd op en kun je verwachten dat je die onderdelen erbij krijgt die passen bij jouw lichaamsbouw. Wij zijn dol mensen met fysieke klachten, want die kun je vaak met een correcte houding en goed gekozen onderdelen verminderen.

pasframe

Met ons pasframe zorgen we dat jouw fiets perfect aansluit op je houding.

Goed om te weten

Beschikbaarheid in de winkel: Beschikbaar voor proefrit. Een fiets bekijken en testen kan soms net de doorslag geven bij je beslissing. Maak een afspraak voor meer uitleg en een testrit zodat deze fiets je helemaal kan inpakken.

Meer weten? Of hulp nodig bij het kiezen?

Kom langs om een beter gevoel te krijgen bij wat voor fiets dit is, of meer informatie te krijgen over de fietsen waar je tussen twijfelt. Wie weet fiets jij binnenkort op een fiets die helemaal bij jou past.

Maak een winkelafspraak

Wil je zonder afspraak langskomen, dan zijn dinsdag t/m donderdag de minst drukke dagen. Op vrijdagen en zaterdagen komen vaker mensen op afspraak.

Adres en openingstijden

Wil je advies via telefoon, Skype of Zoom?

Wil je hulp bij het kiezen van een fiets maar niet in de winkel langskomen, maak dan een belafspraak. Dan ruimen wij tijd in om jouw vragen te beantwoorden.

Maak een belafspraak

Meer technische specificaties

Fietsmodel
Koga WorldTraveller Signature (2023) 2023
Type vakantiefiets
Allround, Asfalt, Bikepacking, Gravelbike, en Offroad
Geschiktheid voor bagagegewicht
Extra zware bagage ( >20 kg) en Zware bagage (10-20 kg)
Geschikt voor lichaamslengte
1.60 m of korter, 1.61 – 1.94 m, en 1.95 m of langer
E-bike
Geen e-bike (wel om te bouwen)
Versnellingssysteem
Derailleur en Rohloff (onderhoudsarm)
Aantal versnellingen
14 en 30
Remmen
Schijfremmen
Framemateriaal
Aluminium
Bandenmaat
Breed (55 mm of meer) en Standaard (50 mm of minder)
Wielmaat
27.5 inch en 28 inch
Gewicht van fiets
Gemiddeld (13-17 kg) en Zwaar ( >17 kg)
Informatie van fabrikant

Downloads

Brochure
Gebruikershandleiding

Garantie

Garantie op frame
Levenslange garantie voor de 1e eigenaar
Garantie op verf
10 jaar

Meer over Koga

Koga uit Heerenveen is een van de eerste merken in Nederland die het reizen per fiets serieus nam. Het is in 1974 opgericht en importeerde Japanse frames van hoge kwaliteit. In 1980 introduceerden ze de eerste toerfietsen. In de tijd dat het reizen per fiets nog een geitenwollensokken-aangelegenheid was, kwam Koga met de beroemde Randonneur.

Andries Gaastra en Eric Schuijt

Hoofdkantoor
Heerenveen, Nederland
Opgericht
1974, door Andries Gaastra
Moederbedrijf
Accell Group N.V.
Merken van moederbedrijf
Koga en Van Nicholas

Lees meer over Koga

Deel deze pagina met anderen