Fietsbanden en wielmaten

Een armlastige scholier vroeg: “Ik ga op vakantie. Waar moet ik op letten?”
Ik: “Met iedere fiets kun je op vakantie, maar zorg dat twee zaken in orde zijn: monteer goede banden en koop waterdichte tassen. Daar krijg je nooit spijt van.”

Op deze pagina ga ik eerst iets vertellen over wielmaten, vervolgens over banden, ik geef tips voor onderweg en tot slot wat een wiel een goed wiel maakt (komt eraan).

Wielmaten

De maat van een wiel wordt aangeduid in Inches.
26 inch betekent dus een diameter van 26 inch = 26 x 2,54 = 66 cm.

WielmaatOmschrijving
26 inch26 inch wielen worden soms nog aangeraden voor wereldfietsers die lange tochten maken in verre oorden. Dit vanwege de leverbaarheid van 26 inch banden in bijvoorbeeld Lesotho of Myanmar. Dit is mondiaal zo gegroeid omdat pakweg 35 jaar geleden mountainbikes met kleine wielen (dus 26 inch) in zwang kwamen. Waar je ook kwam, overal zag je ze staan, dus 26 inch banden waren overal goed verkrijgbaar.
28 inch28 inch wielen waren jarenlang de norm voor Europafietsers. En dan met name met  37 mm banden waren de ranndonneurs ongekend populair. Maar een 28 inch wiel in India lijkt wel op die van ons, maar de bandenmaat is om een of andere reden toch echt anders.
29 inch29 inch wielen zijn heel erg ‘gemarket’ en worden 29-ers (twenty niners) genoemd. Maar eigenlijk zijn het 28 inch wielen met 50 mm brede banden. Jaren geleden door Gerrit –idworx- Gaastra voor trekkingfietsen op de markt gebracht. Tegenwoordig is dit de norm.
Iedere nieuwe reisfiets die in de laatste jaren werd uitgebracht heeft ruimte voor 50 mm of bredere banden. Zoals de Santos 2+ of 3+ en de Koga WT-S. En idworx heeft ze al ‘eeuwen’.
Oh ja, de héél serieuze 29-ers hebben genoeg ruimte in de voor- en achtervork voor nog bredere (55-60mm) banden. 28 en 29 inch wielen zijn iets minder wendbaar dan 26 inch, maar ze rollen lichter. In de winkel kan ik je dat wat beter uitleggen dan op een webpagina.
27.5 inch27.5 inch wielen zitten er iets tussenin. En meestal wordt hier ook mee bedoeld dat je heel brede banden kunt monteren. De veel bredere banden bieden nog meer comfort op slecht wegdek. Het is echt een bandbreedte die je moet ervaren.
Om onze klant George te citeren toen hij voor het eerst met 70 mm banden fietste; ‘Fucking Awesome!” Vervolgens was hij een half uur aan het rondstuiteren want hij kon gewoon niet geloven dat een fiets met zulke brede banden zó goed en zó licht kon rijden.

bandenmaat

Fietsbanden

Twijfel je aan de kwaliteit van je banden? Monteer dan voor vertrek een paar nieuwe banden. Als je dan terug bent van vakantie, kun je de oude weer monteren en ‘oprijden’.

Fietsband kiezen: twee vragen voor je keuze

Als je op zoek gaat naar een band vraag jezelf het volgende af:

      • Ga ik op asfalt rijden of op slecht wegdek?
      • Wil ik een slijtvaste band die zwaar loopt of een minder slijtvaste band die soepel loopt?

Ga je rijden op slecht wegdek?

Als je op slecht terrein rijdt neem dan bredere banden.

WielmaatKies dan deze breedte
26 inch50 mm
28 inch42 tot 55 mm
27.5 inch62-75 mm

Mijn top 3 fietsbanden

Op dit moment is mijn top twee:

      • De Schwalbe Marathon Almotion
      • De Schwalbe Marathon Mondial

En verder vind ik de Super Moto en de standaard Marathon ook niet verkeerd. Maar de Super Moto past alleen op 27.5 fietsen en de standaard Marathon loopt zwaar

Hieronder de banden waar wij hier een mening over hebben en waar wij zelf al duizenden kilometers mee gereden hebben.

De Schwalbe Marathon Almotion

Ik vind dit de beste band van Schwalbe ooit. Maar het is dan ook van de duurste. Een goede anti-leklaag, maar wat hem bijzonder maakt is dat hij heel erg licht loopt. Maar je moet hem dan wel op een lagere bandendruk (2.5-3.5 bar) zetten.
Waarom dat zo is, kan ik je beter laten zien in de winkel. Pas dan snap je het ontwerp van deze geweldige band. Hij is zo goed dat ik niet eens meer een reservebuitenband meeneem als ik een verre reis maak. Hij gaat tussen de 7.000 en 20.000 kilometer mee.
Update: anno 2024 is het nog steeds onze absolute favoriet! (als je het juiste model kiest)

Met dank aan Michiel van Sint Christophorus

Schwalbe Marathon Mondial

Ik vind dit een geweldige band. Hij is heel slijtvast (Hij gaat tussen de 10.000 en 20.000 kilometer mee) en heeft zeer goed grip op het wegdek. Het nadeel van de goede grip is dat hij wat zwaar rolt.
Maar ga je op wereldreis en duurt jouw wereldreis geen vier weken maar zeker een jaar, neem dan deze banden!
Let wel op; je hebt twee versies van de Marathon Mondial: een goedkope een een dure. De duurdere versie is een vouwband, heeft een slijtvaster rubbercompound en heeft een betere antileklaag. Dat is dan ook de enige die wij verkopen.

Schwalbe Marathon

Een simpele asfaltband die lekker licht loopt, een redelijke anti-leklaag heeft en niet al te duur is. Goed genoeg om van hier naar Santiago of Rome te fietsen.

Schwalbe Marathon Plus

Een band met een hele dikke anti-leklaag. Wij hebben hem een paar keer terug gehad van vakantiefietsers. Door het hoge gewicht (tassen voor en achter) en waarschijnlijk een iets te lage bandendruk, wordt de dikke stugge anti-leklaag door het rubber gedrukt. Met een scheur in de wang als gevolg. Voor een stadsfiets vind ik hem geweldig (hij loopt wat zwaar), maar voor een beladen vakantiefiets raad ik hem expliciet af.

Continental

Continental was vroeger marktleider, maar door wisselende productiekwaliteit en weinig innovatie in hun trekkinggamma verloren ze de concurrentieslag.

Geld uitgeven voor een goede fietsband is de beste investering die je kunt doen.

We hebben helaas niet alle fietsbanden in onze webshop, maar wel in onze winkel in Amsterdam.

Tubeless?

Een trend die uit het mountainbikes is komen overwaaien zijn tubeless banden. Bij dit soort luchtdichte binnenbanden is geen binnenband meer nodig, maar wel een soort melkachtige vloeistof die als bijkomstig voordeel heeft dat ie kleine gaatjes kan dichten. Bij mountainbike banden die op zeer lage druk (1-2 bar) gereden worden en sowieso snel lek gaan is het een ware vondst. Bij trekkingfietsbanden (zoals de Schwalbe Almotion), die veel sterker zijn en veel minder lek gaan heeft het gewoon minder zin. Daarbij komt dat de Tubeless banden zwaarder zijn, lastiger te monteren, en op speciale velgen gemonteerd moeten worden met een speciaal soort (luchtdicht) velglint. Niet doen, dus? Nou ja… Hou je van de nieuwste technologie en rij je in ruwe gebieden met veel doornen dan kan het echt een uitkomst zijn. Neem voor het geval je gaatje toch niet dicht een tubeless plug kit (zie foto onder) én een lekker ouderwetse binnenband mee ;).

Tubeless Tire Puncture Test Tubeless Plug Kit

Bandentips voor onderweg

Als je weg gaat of je bent al onderweg let dan op het volgende:

Tip 1: Bandendruk

Houd de bandendruk in de gaten. Op de meeste banden staat de maximale druk op de wang vermeld. Ga ervan uit dat je van mij gerust een barretje lager mag zitten. Neem altijd een pomp met een drukmeter of een losse drukmeter mee. Meten is weten!

Tip 2: Pompen

Kies een pomp die je prettig vindt pompen. Je moet namelijk niet alleen pompen als je een lekke band hebt gehad, maar je moet ook om de week wat lucht erbij pompen, want de druk neemt na verloop van tijd af. Neem een pomp met een drukmeter, en voetsteuntje en een slangetje. En probeer hem eerst uit voordat je hem koopt.
Er zij hele mooie pompjes in de handel van Lezyne. Tot je er mee pompt, dan merk je dat ze weliswaar mooi ‘gedesigned’ zijn, maar niet lekker in de hand liggen. Meer over fietspompen

Tip 3: Scherpe stukjes

Controleer regelmatig je banden. Kijk of er stukjes glas of kleine scherpe steentjes in de buitenband zitten. Ook al hebben al onze banden een goede anti-leklaag, dan nog kan na verloop van tijd een stukje glas door de leklaag heendringen; want ieder rondje dat het wiel draait, krijgt het stukje glas een duwtje.

Tip 4: Plakken

Neem altijd plakspullen mee, en ook buitenlandplakkers mee. Handig voor als je een scheur in de wang van je band krijgt. Typisch iets dat je jarenlang meezeult en opeens hard nodig hebt.

 

Deel deze pagina met anderen